søndag 7. november 2010

Vurdering!

07.11.10
Jeg begynte først å lage en planlegging slik jeg hele tiden hadde noe å se på mens jeg jobbet, og slik jeg hadde noe å se etter. I mens jeg har jobbet med dette er det ikke hele tiden jeg har tenkt dette kommer til å ble slik jeg vil det skal bli.
Fordi det var mange ting som ikke gikk etter planen da jeg lagde prøve kjolen og jeg trodde dette ikke kom til å bli noe ut av. Men etter at jeg begynte på den ekte kjolen så jeg at dette kom til å lykkes. Fordi ting begynte gå opp for meg hvordan det skulle gjørs, jeg måtte bare gjøre det på min måte å ikke ble forvirret over alle måtene de andre sa til meg.
Produkte mitt ble faktisk mye bedre en hva jeg hadde planlagt, å det er noe som er veldig posetift.
Planleggingen gikk bra helt til jeg begynte på modell kjolen, men ting ordnet seg litt etter litt.
Når jeg ser på det som jeg har fått gjort ferdig nå så er det ingenting som jeg ville gjort annerledes, jeg er KJEMPE fornøyd med det jeg faktisk har fått til å lage nå!  Jeg har nå laget en kjole jeg kan bruke i selskaper osv..  :D


Vurder ditt ferdige produkt:
Fargekombinasjonen min passer veldig bra sammen, fordi jeg har tatt mørkegrå oppe på brystet og lysegrå nede. Jeg har prøvd me mange forskjellige grå farger for å finne noe som kom til å bli bra sammen, til slutt fant jeg disse to plaggene som passen perfekt!
De to klesplaggene jeg brukte var en lyse grå skjorte og en mørke grå tøy bukse, som jeg sydde sammen  slik det ble bra sydd og holdbart. Kvaliteten holder supert, jeg skulle egentligt ha en glidelås bak men da jeg prøvde den gikk det uten å ha det i. Fordi jeg brukte strech oppe slik den gled lettere av uten problemer og da trengs det ikke glidelås.
Det er en veldig salgsbar kjole som kan bli brukt nå til dags! Dette er også en kjole som jeg kan gå med etter prosessen. Jeg tror vis denne kjolen hadde hvert i en butikk til salgs så hadde folk kjøpt og gått med den.
Vi har ikke hatt så mye om tekstil på skolen før med å sy klær og slikt, men jeg kunne sy fra før så det var ikke noe problem. Jeg har brukt noen av tingene som jeg har lært opp gjennom skoleårene men det er slike ting som alle kan. Sy med nål å trå, sy på symaskin og tegne det er ting vi har drevet litt med på barneskolen, men ikke så mye på ungdomskolen.  Så de fleste tingene som jeg har gjort har jeg funnet ut underveis gjennom prosessen.




Læring:
Det jeg har lært av denne oppgaven er at vi må jobbe effektift og ikke drive med mye tull, det er en oppgave som du må slippe fantasien løs på og jobbe med og være konsentrert over hva du driver med slik alt blir akkuratt slik det skal og slik alt stemmer med mål osv..
Ideutvikling er en viktig ting, du må alltid ha et utgangspunkt slik du har noe å se etter, fordi det er enormt viktig du bruker den slik at ting går etter planen. Siden det er jo veldig kipt å lage en kjole og når du skal prøve den så passer den ikke!
Det er også et godt hjelpemiddel for deg synes da jeg.

Redesign var ikke noe jeg egentligt hadde hørt om før jeg fikk denne oppgaven, men etter å ha blitt forklart og begynt å komme inn i det forsto jeg fort hva det dreide seg om.
Det jeg har lært er jo først å fremst at det går an å bruke gamle ting på ny, du kan omskape det til noe som kan få en ny verdi. Slik som jeg gjorde, en bukse og en skjorte om til en kjole.

Det som var posetivt var at jeg har en mamma som holder litt på med å sy kjoler og slikt på fritiden, så jeg har sett mye på henne når det gjelder å sy.
Å sy på symaskin har jeg gjort før et par ganger så det var ikke noe problem i det heletatt, men jeg hadde aldri hvert bortid å tre tråden på symaskinen.  Men det fikk jeg lært meg første dagen vi begynte med å sy slik jeg kunne det resten av prosessen.
Jeg har lært mye som er utrolig viktig å vite når du skal sy en kjole. Du må lage et mønster og en prøve kjole først slik du har noe å se etter. Når du klipper ut kjolen må du sikse over alle kantene slik at ikke stoffet rakner. Så må du alltid trokkle sammen der du skal sy før du begynner, slik at det holder sammen. Etterpå må du sy sammen kjolen et stykke i fra ytterkanten med rettsøm.
Jeg likte veldig godt måtene å lage moodboard på, fordi det var en lett og kjekk måte å gjøre det på, som ikke var vanskelig å forstå!

Bruk av pc var en viktig ting vi måtte kunne slik ting skulle bli lettere for oss, jeg hadde ikke så mye problemer med det fordi jeg har jobbet mye med pc opp gjennom årene siden det er en lettere måte for meg å jobbe effektift å bra på.
Men jeg har jo lært å få bruke andre programmer som er bra å bruke, polyvore var en side som jeg likte veldig godt når det gjaldt å sette sammen ting til små ideer.
Blogg er noe jeg ikke har drevet med før, men jeg har jo blogget på denne bloggen siden september så jeg hadde jo komt inn i det før vi begynte med denne oppgaven :) Så det var ikke noe probleme med å jobbe med den, har jo også lært flere måter å gjør ting på inne på bloggen som å lage film å legge inn bilder slik det ikke er så mye å bla gjennom. Men jeg har ikke gjort det i denne oppgaven men det kommer nok etter hvert.
Det vi fikk vite var at jo flere bilder vi hadde mens vi jobbet å viste hva vi gjorde og hva vi brukte jo minder trengte vi å gå inn på alle detaljer å skrive så mye hva som ble brukt å gjort. Fordi vi hadde bilder som viste klart og tydeligt, jeg har brukt mye bilder fra alt jeg gjort slik det var lett for dem som ser på bloggen, og se hva jeg har drevet med.

Oppgaven var en krevende oppgave som jeg brukte mye tid på, både på skole og fritid. Jeg ville virkelig at denne kjolen skulle bli bra. Hadde ikke reinet med at det skulle være så stress å lage en kjole men det var en kjekk oppgave og jeg ble veldig fornøyd med resultatet og det gjorde meg veldig glad! Slik jeg lett kunne hatt en slik oppgave igjen,  og nå vet jeg jo også hvordan alt skal gjørs uten å sitte lenge å tenke over hvordan ting skulle gjørs. Kjolen ble en suksess til å være første gang !


Alt er ferdig :)


*Rebekka*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar